Candela C-8 sätter världsrekord genom att korsa Östersjön
En grupp svenskar satte ett världsrekord genom att köra en Candela C-8 mellan Stockholm och Åland. Detta är första gången en elbåt korsat Östersjön och genomfört resan mellan de två länderna. De återvände till och med samma dag – till 95 % lägre kostnader än en fossildriven båt. En total energikostnad på ca 500 kr !
"Målet var att visa att utsläppsfri sjöfart inte bara är möjlig idag, utan att eldrivna fartyg är så mycket billigare att driva än fossildrivna fartyg," säger Gustav Hasselskog, VD och grundare av Candela.
Det Stockholm-baserade teknikföretaget har utvecklat världens första eldrivna hydrofoilbåtar och fartyg, som flyger ovanför vattnet och minskar energiförbrukningen med 80 % jämfört med traditionella fartyg. De erbjuder både lång räckvidd och hög hastighet med batteridrift.
Rekordresan gjordes förra torsdagen med den senaste versionen av fritidsbåten Candela C-8, utrustad med ett Polestar-batteri. Resan började kl. 06.00 från Stockholms Frihamn. Efter ett laddningsstopp i Kapellskär anlände de till Mariehamn, huvudstaden på Åland, vid lunchtid. Detta gjorde båten till den första elbåten som korsat Östersjön mellan Sverige och Finland. I hamnen möttes elbåts-pionjärerna av en delegation ledd av Ålands lantråd, Kristin Sjögren.
"Nackdelen med elbåtar har varit deras korta räckvidd, på grund av att traditionella båtskrov förbrukar så mycket energi. Med vår bärplansteknik kombinerar vi hög hastighet och lång räckvidd, men det ger också många andra fördelar. Att flyga över Ålands hav i total tystnad och utan stötar var helt magiskt," säger Gustav Hasselskog.
Resan genomfördes till största delen med befintlig laddinfrastruktur, i samarbete med Kempower, en leverantör av laddningslösningar. I Kapellskär laddades Candela med en Kempower Movable Charger, en 40 kW mobil laddare ansluten till hamnens befintliga elnät. I Mariehamn, Finland, kopplades båten in i marinans trefasuttag. På kvällen, kl. 18.00, flög elbåts-pionjärerna tillbaka mot Sverige. Efter ett laddningsstopp i Kapellskär återvände C-8 i tät dimma till utgångspunkten, Stockholms Frihamn, kl. 23.30.
"Kempower är stolta över att bidra till elektrifieringen av båtlivet och hjälpa till att skapa grönare vattenvägar. Elbåtar i kombination med hydrofoil erbjuder bästa möjliga effektivitet. Kempowers snabbladdningslösningar är idealiska för elbåtar, och vår Kempower Movable Charger är en plug-and-play-lösning som sömlöst integreras med de elnät som redan finns i många marinor," säger Antti Vuola, Director, Market Segments, Kempower.
"Vi hade faktiskt räckviddsångest, men inte för Candela. Ironiskt nog var det bensindrivna följebåten som hade problem – den fick tanka sex gånger under resan, medan vi bara laddade tre gånger," säger Gustav Hasselskog.
Candelas bärplansteknik möjliggör enorma kostnadsbesparingar för sjötransport, vilket bevisades när elkostnaderna summerades. Den bensindrivna följebåten i liknande storlek som följde med på resan tvingades tanka för 750 € under de 150 nautiska milen – medan Candela C-8 förbrukade 213 kWh elektricitet, till en kostnad av cirka 40–50 €.
"Vi talar om 95 % lägre driftkostnader. Det här är en revolution som gör sjötransport konkurrenskraftig med landtransport vad gäller kostnader, vilket vi nu kommer att demonstrera i kollektivtrafiken i Stockholm," säger Gustav Hasselskog.
I höst kommer Candela P-12, företagets nya 30-passagerarfärja, att börja trafikera sträckan mellan Ekerö och Stockholms Stadshus, där den förväntas halvera restiden tack vare att den inte skapar skadliga svallvågor, vilket ger tillstånd att färdas snabbt inom innerstaden.
Candela har nyligen tillkännagett ett avtal om att elektrifiera vattenburen transport i Saudiarabiens gigantiska NEOM-projekt, samt färjor som sålts till städer från Berlin till Nya Zeeland.
"Vi kan enkelt elektrifiera kustnära kollektivtrafik till mycket låga kostnader, inte bara i Sverige utan över hela världen. Det krävs bara politisk vilja för att göra bytet," avslutar Gustav.