Farliga isar under början av vintern
De senaste dagarna har en snabb isläggning pågått i samband med kallare väder i norra Sverige. Att ge sig ut på de första nylagda isarna lockar många men ställer också stora krav på förberedelser. Under de senaste tio åren har 124 personer omkommit i samband med isolyckor i Sverige. Fjällsäkerhetsrådet har därför tillsammans med Issäkerhetsrådet tagit fram några råd för säkrare upplevelser på de första isarna .
Några har redan hunnit prova att ge sig ut på nylagda isar men det är en aktivitet som för med sig risker. Under de senaste tio åren har 124 personer omkommit vid isolyckor i Sverige i samband med färd till fots, med skridskor, med snöskoter eller att man på annat sätt befunnit sig på isbelagda vatten. Detta enligt statistik från Svenska Livräddningssällskapet.
– Få upplevelser kan mäta sig med att glida fram på isen över en blank sjö. På många sätt kan det jämföras med att åka skidor i lavinterräng. Men det krävs både kunskap och förberedelser för att minimera riskerna, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Naturvårdsverkets Fjällsäkerhetsråd.
Skridskoåkningen på sjöar och vattendrag är oftast koncentrerad till senhöstmånaderna i samband med den första isläggningen. Nätterna är då ofta kalla men snöfallen fortfarande begränsade. Det skapar isförhållanden som lockar både erfarna och oerfarna skridskoåkare till unika upplevelser.
– De första glasklara och sprickfria isarna kan vara mycket svåra att bedöma. Blir det sedan lite snö på isen så är det nästan omöjligt utan redskap, säger Jan Insulander, projektledare på Issäkerhetsrådet.
Därför är det viktigt att noga studera isen och prova dess tjocklek vartefter man tar sig fram samtidigt som man måste vara uppmärksam på tunna partier. Tecken på detta är områden där vatten är i rörelse eller där det ligger snö på isen som gör det svårare att avgöra tjockleken.
Här är några råd som Fjällsäkerhetsrådet tillsammans med Issäkerhetsrådet tagit fram för säkrare upplevelser på de första isarna:
Vistas aldrig på isen ensam – det kan vara mycket svårt att ta sig upp själv om isen brister. Vid de flesta allvarliga olyckor har personen varit ensam eller i sällskap med någon där båda gått igenom isen. Helst bör man vara tre eller fler och se till så att man håller avstånd så att inte alla åker i om isen brister.
Använd ispik och isdubbar – ispiken fungerar som ett känselspröt för att testa att isen håller. Isdubbarna ska hänga runt halsen nära hakan så att de är lätt att komma åt dem snabbt. Glöm heller inte en kastlina för kamraträddning.
Studera noga området där du ska ge dig ut – ta med en karta och studera sjön eller vattendraget där du ska ge dig ut vilket kan hjälpa dig att hitta områden med svagare is.
Vistas nära strandkanten – genom att vara nära stranden har du kortare väg till fast mark om något slags tillbud skulle inträffa.
Ta med torrt ombyte – packa ett torrt ombyte i en plastpåse eller motsvarande som är försluten. Påsen packar du i en ryggsäck som då blir en viktig flythjälp om olyckan skulle vara framme.
Lämna färdmeddelande – meddela din färdväg till en anhörig samt när du beräknar att vara tillbaka.
Behåll lugnet om isen brister – om olyckan är framme och isen brister är det viktigt att andas lugnt. Vänd dig i den riktning där du kom ifrån och arbeta metodiskt med hjälp av isdubbarna för att ta dig ur vattnet mot säker is.
Påkalla hjälp om olycka inträffar – larma efter hjälp via appen 112 vilket automatiskt skickar din position till SOS Alarm, vilket gör det lättare för hjälpen att snabbt komma fram till rätt plats.