Vilja har anlänt Luleå

Luleå Hamns nya bogserbåt Vilja anländer till Luleå idag 5 juli. Bogserbåten är av hybridtyp och drivs av både dieselmotorer och elmotorer. Ombord finns en batteribank på 600 kWh.

Vilja har anlänt Luleå
Roland Wendelm, en av fyra kaptener som kommer att arbeta ombord.

Ute vid Rödkallen fick Lotsbåten 219 med båtsmännen Robert Gabrielsson och Ulf Blombäck äran att välkomna Vilja. Ombord var också Luleå Hamns VD Henrik Vuorinen, John Sundvall teknisk chef och Hans Rönnbäck, maskinchef på Luleå Bogserbåt AB.

Vi besökte Vilja i dag och fick en omvisning ombord och samtal med Roland Wendelm, en av fyra kaptener som kommer att arbeta ombord. Roland Wendelm berättade för Bottenviken.se att i sommar blir det provturer och upplärning för besättning och befäl. Det gäller att både tekniken och besättningen är trimmade för kommande uppdrag.

Vi blev imponerad av hur ljus och rymlig båten är. Kommandobryggan är utrustad med senaste navigationsteknik. Stora skärmar videoövervakar motorrum och andra viktiga områden. Manövrering av båten sker vid hjälp av små joysticks, ett på varje sida av sätet. Med hjälp av båtens kraftiga bogpropeller kan bogserbåten lätt svänga runt sin egen axel. Stora fönster ger mannskapet full översikt i 360 grader, högt över vattenytan som ett fyrtorn.

Vilja har tre manskapshyttor med sex sovplatser. I tillägg kommer kaptenens hytt. Ljusa rum med mycket trädetaljer och forvaringsutrymmen. Det samma med byssa, eller köket ombord.

I det stora maskinrummet finns två dieselmotorer, två elektriska axelmotorer/generatorer och en batteribank för energilagring. Med en förväntad dragkraft (bollard pull) på ca 100 ton i boost-läge kommer detta att bli världens starkaste isbrytande eskortbogserbåt med hybriddrift i sin storleksklass.

På Luleå Hamns hemsida berättar man att Vilja blir starkast i Luleå Hamn, kanske i hela Sverige. Och den är trots det miljövänligare, då den är en elhybrid. Luleå Hamn var inte tvingade enligt några bestämmelser att satsa på hybriddrift. Men valde ändå att betala cirka 15 miljoner extra för hybriddriften och sätta miljön i främsta rummet. Vid standarduppdrag kommer den nya bogserbåten att minska utsläppen med ungefär 20 procent i jämförelse med en konventionell bogserbåt av den storleken. I dag finns ingen liknande i hela världen. Luleå Hamns nya bogserbåt ska långsiktigt säkra sjöfarten till och från Luleå.

Den har mer än 8000 hästkrafter och kan bryta upp till 60 cm is i åtta knop. Bogserbåten är 36 meter lång, djupgående på ca 7 meter, 13 meter bred och har en tydlig miljöprofil i och med att den är en elhybrid.
Det innebär att den kan gå på batteri från hamnen ut till Klubbviken utan utsläpp och buller för att möta lastfartygen, först när det krävs extra kraft startas dieselmotorerna, vilket ger betydande miljövinster.

Bogserlinan är tjocka som överarmarna på en muskelknutte.

Investeringen är på 150 miljoner kronor och det var det spanska varvet Astilleros Gondan som fick kontraktet i hård konkurrens med 16 övriga varv. Astilleros Gondan har erfarenhet av att bygga innovativa båtar, bland annat för drift med naturgas.

20 augusti ska båten döpas i Luleå Hamn.