Båtsäsongen lider mot sitt slut

I Norrbotten är båtsäsongen kort och intensiv. När isarna går i mitten av maj, börjar båtlivet vakna till liv. De flesta sjösätter sina båtar under maj och juni, och redan i september börjar vi förbereda oss för att ta upp dem igen. Förutom de mest dedikerade stugägarna och öborna, som brukar hålla ut längst, kan man säga att båtsäsongen här uppe bara varar omkring tre månader.

Båtsäsongen lider mot sitt slut

Vinterns hårda isläggning är den främsta anledningen till att båtlivet stannar upp under årets kalla månader. När Bottenviken fryser till is, är det omöjligt att fortsätta segla eller njuta av skärgården som under sommaren. Men frågan är om vi ger upp för tidigt? Höstarna i norr kan ibland vara milda, och vissa år har man kunnat segla ända in i november. Med en dieselvärmare ombord är det faktiskt ganska mysigt att hitta en skyddad skärgårdsö och njuta av höstmörkret.

Nu kommer isbrytarnas tid.

Hösten i skärgården är magisk. De färgsprakande nyanserna av gult, orange och rött skapar en vacker kontrast mot det blå vattnet och den klara luften. Det är en tid av stillhet och ro, där man kan fiska, vandra i naturen och plocka svamp och bär. Att avsluta dagen med ett bastubad och en lägereld i den friska höstluften är en upplevelse som värmer både kropp och själ.

Lägereld i den friska höstluften är en upplevelse som värmer både kropp och själ.

En anledning till att många ändå väljer att ta upp sina båtar tidigt är att flera hamnar stänger ner redan i början av oktober, vilket försvårar möjligheten att ligga kvar i vattnet längre. Trots detta är det möjligt att förlänga säsongen för den som har vilja och rätt utrustning.

Kommunens uthyrningsstugor har öppet året runt. Med en mindre båt kan man snabbt och  lätt ta sig ut i skärgården.

Isläggningen varierar kraftigt från år till år. Isvintern 2023-2024 var lång, med isläggning redan den 23 oktober i Bottenvikens norra vikar, och det dröjde ända till den 4 juni innan vattnet var helt isfritt. Jämför det med vintern 2022-2023, där mildare temperaturer gjorde att isen inte började lägga sig förrän den 17 november, och isen var borta redan den 28 maj.


Junkön 24 april 2014.

Våren 2014 var ovanligt mild. Under påsken samma år var jag med och körde en motorbåt från Umeå till Luleå, och det var först när vi närmade oss Luleå som vi stötte på is. Inne på Stadsfjärden tog det stopp – isen var för tjock för att vi skulle kunna fortsätta. Vi fick istället styra in till Strömören. När vi anlände till Junköns båthamn den 24 april var det helt isfritt, vilket är ovanligt så tidigt på året.

Isbrytning Stadsfjärden 12 maj 2917.

Luleå, beläget så långt norrut man kan komma i Bottenviken, har länge haft en stark sjöfartstradition, trots sitt klimat. Under mitten av 1800-talet var Luleå ett viktigt centrum för skeppsbyggeri, och här byggdes en stor del av Sveriges handelsflotta. Två av de första svenska fartygen som seglade jorden runt byggdes i Luleå, liksom Sveriges första skolskepp. Det är imponerande med tanke på Luleås belägenhet och storlek på den tiden.

Ett minnesvärt seglingsäventyr var när jag och min vän Boris Ersson bestämde oss för att ”segla in vintern” i december 2011 med hans gamla koster, Måsen. Vi behövde bilder till en artikel, och seglingen i snöklädd natur gav oss precis vad vi behövde – men det var kallt! Att segla så sent på året är inget jag rekommenderar för den som har en båt med träskrov, då det tar lång tid för träet att torka ut efteråt.

Det finns de som förlänger båtsäsongen och inte ger upp förrän isen är för tjock.