Hur ska lanternorna sitta?
Klockan är närmare midnatt och vi tuffar sakta in mot Luleå för motor. Ute är det vindstilla, varmt och beckmörkt. Vi sitter i sittbrunnen i vår segelbåt och tittar på en av de stora finska malmbåtarna som just håller på att lägga till.
Plötsligt kommer en av kustvaktens småbåtar upp mot sidan av oss och nervöst minskar vi farten på vår båt. - Ni går utan segel ropar en av männen ombord på den andra båten. Ja det är riktigt svarar jag. - Men dina ljus talar om att du seglar!
Det visar sig att vår båt hade fel ljusuppsättning, reglerna för ljus på båt med motor och för båt med segel är olika. Hur är det med dig? Har du kollat dina ljus nu när vi närmar oss hösten?
Lanternorna är till för att andra sjöfarande skall upptäcka och väja för varandra när det är mörkt och reglerna är olika för båttyp och storlek.
De vanliga ljusen visar åt vilket håll fartyget rör sig. Normal ljusuppsättning på en båt är sidolanternor och akterlanterna. Sidolanternor på styrbord sida lyser grönt och på babord sida med ett rött sken. Akterlanternan har vitt ljus.
Roddbåtar och segelbåtar under sju meter måste inte ha riktiga lanternor om det är opraktiskt. De kan använda en elektrisk lampa eller en lanterna med vitt ljus att visa när det behövs. Maskindrivna båtar under sju meter och med en maximalfart på högst sju knop kan också använda sig av endast ett vitt runtlysande ljus. Det måste vara tänt hela tiden.
Det var där vi hade fel. Vi hade en Maxi 68 godkänd av Sjöfartsverket och utrustad med ett vitt ljus i aktern och ett delat styrbord (grönt) och babord (rött) ljus i fören. Men denna ljusuppsättning går båten för segel. När vi gick för motor fattas ett vit ljus i fören - ett så kallat toppljus. Det ska monteras minst en meter över sidolanternorna, t ex i masten. Båten var godkänd utan motor. Med eftermonterad motor skall också ett vitt toppljus monteras om båten skal framföres med motor efter mörkrets inbrott. När segelbåtar går for motor även om segel är uppe klassificeras den som motorbåt.
Lanternor på segelbåt
Segelbåtar skall i grunduppsättningen föra sidoljus (styrbord grönt och babord rött ) och akterljus (vitt). Är båten under 20 meter kan man ersätta ljusen med en trefärgad sammansatt lanterna i masttoppen. Om båten skall gå för motor måste man också ha en normal uppsättning lanternor nere vid däck. Toppljusen för motorgång får aldrig sitta lägre än sidoljusen.
Maskindrivna båtar
- under 50 meter för toppljus, sidoljus och akterljus. Det är toppljuset som skiljar seglaren från maskindrivna båtar. Motorbåtar under 12 meter får ersätta topp- och akterlanterna med en runtomlysande vit lanterna.
När ska man tända ljusen?
Enligt Sjövägsreglerna (IS regel 20) ska lanternorna vara tända när solen är nere och vid nedsatt sikt. I svenskt inre sjövatten har vi undantagsbestämmelser som säger att under skymning och i gryning måste inte lanternorna vara tända om båten ändå kan ses på betryggande avstånd.
Hur ser det ut på din båt?
Det kanske är värt att kontrollera att du (och din båt) följer Sjöfartsverkets regler. Då slipper du, att som vi bli prejade ute på din kvällstur. Det är ingen trevlig upplevelse.