Kopian av Mary Ann sjönk i Finland

Under mitten av 1800-talet blev Luleå ett viktigt centrum för skeppsbyggeri i Sverige. På Oscarsvarv, som i dag är ett bostadsområde vid vattnet i Luleås södra hamn, hade man sommaren 1838 just byggt och sjösatt en liten skonert av typen brigantin som döptes till Mary Ann. Hon blev Sveriges första världsomseglande segelskepp! Åren 1993-1996 byggdes en kopia av Mary Ann i Luleå - nu ligger hon på botten i en finsk hamn.

Kopian av Mary Ann sjönk i Finland
Foto: Risto Kauppila

Att det första svenska segelskeppet som seglade jorden runt är byggd i Luleå är en otrolig historia. Här uppe där havet fryser till is halva året och är avstängt från skeppsfart blev Luleå till trots ett viktigt centrum för skeppsbyggeri. Luleå byggde fartyg i mängder som köptes av stora och kräsna handelshus i dåtidens metropoler. 

I 1838 byggdes Mary Ann, som blev Sveriges första segelskepp som seglade jorden runt. Hon var 21,8 meter lång, 7,1 meter brett och hade ett akterdjup på 3,65 meter. Besättningen utgjordes av 6–10 man.

I 1841 byggdes brigantinen Bull på Oscarsvarv i Luleå som som var det andra fartyget under svensk flagga som seglade jorden runt - hon gjorde det två gånger till och med. Året innan i 1840 byggdes briggen Oscar som var Sveriges första skolskepp med plats för 24 till 36 elever ombord.

Bull seglade flera långa resor, bland annat till Brasilien. Hennes sista resa gick till USA år 1848. På väg hem från New York till Göteborg med en last av bomull, risgryn och tobak seglade hon in i en orkan och gick under. Besättningen räddades.

Brigantinen Mary Ann fraktade svenskt virke från skövlade skogar i Norrbotten till Australien, och lastade exotiska träslag, pärlor, torkade sjögurkor, exotiska föremål och allt möjligt annat som gick att sälja i Kina, Amerika och Europa. 

Mary Anns sista resa slutade i Väddö kanal i Roslagen. Hon sänktes 1878 för att tjäna som vågbrytare! Mer om det och hela historien om Mary Ann kan du läsa i artikeln:

Historien om Mary Ann - Sveriges första världsomseglande fartyg

https://bottenviken.se/050810-gamlamaryann

Mary Ann glömdes bort

Efter sin jordenruntsegling glömdes Mary Ann bort. Men drygt 150 år senare blev hon omtalad igen eftersom den dåvarande ägaren av båtvarvet på Granudden i Luleå, Kalle Wallgren, gjorde verklighet av sitt livs stora dröm: Han började bygga en kopia i full skala av den gamla Mary Ann under åren 1993-1996. Hans ambition var att skapa en symbol för Luleå som sjöstad och ett skepp för unga segelintresserade.

Detta torpederades dock av Sjöfartsverket som pekade på många brister i bygget.

Mary Ann blev omskriven i tidningarna och SVT i Luleå började filma bygget. Men av olika skäl gick projektet snett. Sjöfartsverket underkände Mary Ann och både skutan och Kalle Wallgren försvann från Luleå. Kalle Wallgren avled 2012 i en ålder av 84 år.

Här kan du läsa hela historien om kopian Mary Ann och Kalle Wallgren:

https://bottenviken.se/050810-nyamaryann

Mary Ann under finsk flagga

Mary Ann fördes till Finland våren 2001 och fick nya ägare och hemmahamn i Helsingfors. Där godkändes hon direkt av finska sjöfartsstyrelsen för trafik med upp till 60 personer ombord. Under första sommarperioden gjordes inredningsarbete så att hon blev lämpad för beställningskryssningar. Från våren 2002 har fartyget varit i bruk i Helsingforstrakten för kryssningar med företagsgrupper, skolläger, och seglingsundervisning. Lastrummet blev inrett för 45 matgäster. Övernattningsmöjlighet fanns för 20 personer i gemensamma sovutrymmen. Kopian Mary Ann är 23 meter lång och 6,5 meter bred. Den har ett djupgående på 2,4 meter och en segelyta på 380 kvadratmeter.

Här kan du se en film från Mary Ann under en av sina beställningskryssningar i Helsingfors.

Mary Ann sjönk i Kotka Hamn

Mary Ann byte ägare för några år sen och vem som äger henne i dag är lite oklart. Fartyget var i dåligt skick och kom till Kotka hamn som ligger ca 13 mil öst för Helsingfors för att repareras, men sjönk förtöjt vid kajen sommaren 2019. Det har varit många turer runt henne efter hon gick till bunns i Kotka. Vem är ägarna och vem ska står för kostnaden för bärgningen.

Mary Ann i Kotka. Foto: Risto Kauppila
Mary Ann i Kotka. Foto: Risto Kauppila

Nu i mitten av januari 2021 är bärgning av Mary Ann äntligen på gång. Målet var att Mary Ann skulle bärgas redan i fjol men anbudsrundan runt bärgningen har tagit tid och var inte klar för december 2020. En prisuppskattning för lyft och hantering av fartyget är på ca 80 000 euro skriver Kotka tidningen Kymen Sanomat som har följt Mary Anns öde i Kotka Hamn.

https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/8f0eb25e-513d-479e-9d13-57e7fcf3ea1e

Nu återstår det att se om hon kommer att leva vidare eller skrotas.

Här kan du se en film från YLE från 25 januari 2021 när bärgningen av Mary Ann startades:

https://areena.yle.fi/1-50744399

Vilken symbol kopian Kalle Wallgren byggde av Mary Ann hade varit för Luleå som sjöstad! Istället ligger hon under isen i en finsk hamn med okänt framtid. 
Ett av få spår i Luleå av Mary Ann är en modell av henne som hänger i Luleå Domkyrka. Den historien kommer vi tillbaka till.