Här är Sveriges nya isbrytare
Nu visar Sjöfartsverket designen på nästa generations isbrytare. De nya isbrytarna kan bryta bredare isränna, manövreras enklare och byggs för att kunna drivas fossilfritt. Idag, tisdag den 26 oktober, går en intresseförfrågan (RFI*) ut till tänkbara leverantörer inför bygget av fartygen.
- Isbrytarna är viktiga för Sveriges näringsliv. Utan isbrytning riskerar norrländska hamnar att hålla stäng upp till 130 dagar om året, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.
Tre av Sjöfartsverkets fem nuvarande isbrytare är snart 50 år gamla och behöver bytas ut för att undvika större haverier. Därför har Sjöfartsverket tillsammans med den finska motsvarigheten Trafikledsverket under ett års tid arbetat med designen av framtidens isbrytare. Nästa sommar ska arbetet vara helt klart och i bästa fall kan den första nya isbrytaren vara i drift 2027.
Mycket är fortfarande hemligt, men de nya isbrytarna ska klara att bryta en 32 meter bred isränna istället för dagens 24 meter. Då kan norrlandshamnarna ta emot de nya och större lastfartygen. Manövreringen av de nya isbrytarna blir enklare med möjlighet att bryta is både framåt och bakåt. Och förstås kan de drivas fossilfritt.
- Vi bygger för framtiden och fartygen blir toppmoderna. Men exakt vilket bränsle vi ska välja är inte klart, säger Katarina Norén.
Finansieringen av de nya isbrytarna är heller inte klar. Kostnaden för investeringen presenteras nästa sommar och beräkningar visar på 1,4 till 2,0 miljarder kronor styck, vilket är väsentligt billigare än tidigare kalkyler. Sjöfartsverket föreslår att finansieringen tas via den nationella infrastrukturplanen där kostnaderna för vinterhållning av vägar och järnvägar redan finns.
- Vi kommer stå redo nästa sommar att påbörja upphandlingen om finansieringen är klar, säger Katarina Norén.
* RFI betyder Request for Information och innebär att upphandlaren skickar ut frågor och underlag till leverantörer och intressenter. Dessa återkommer med synpunkter och intresseanmälan som samlas in och tas i beaktande inför upphandlingen.
Fakta om sjöfart i Östersjön
- Östersjön är ett av världens mest trafikerade sjöfartsområden och står för 15 procent av världens sjöfart
- Fler än 2 000 fartyg trafikerar Östersjön vid varje given tidpunkt
- Mer än 750 miljoner ton transporteras årligen till och från Östersjöns hamnar
Fakta om isbrytning
- I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år
- Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare 10 miljoner ton per vinter vilket motsvarar 1 miljon lastbilar
- Sjöfartsverket ansvarar för isbrytning och har ingått flera överenskommelser med våra grannländer om samarbete
- Väntetiden på isbrytarassistans ska för fartyg som är lämpade för vintersjöfart i genomsnitt inte överstiga fyra timmar
- Isrestriktioner läggs fem månader per år i Bottenviken