Designen klar för Sveriges nya isbrytare
Efter drygt ett års arbete är designen på nästa generations isbrytare klar. De nya isbrytarna kommer att brytare bredare ränna, vara tekniskt uppgraderade och kunna drivas fossilfritt.
Sjöfartsverket har nu fått designrapporten för den nya generationens isbrytare. De nya isbrytarna kan bryta en upp till 32 meter bred ränna och är anpassade för framtidens fossilfria bränslen som minskar utsläppen med minst 70 procent från första dagen.
- De nya isbrytarna är efterlängtade och vi står inom kort redo att upphandla och påbörja byggnationen. Nya isbrytare innebär att Norrlands hamnar får kapacitet att ta emot nya och större lastfartyg i framtiden, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket.
Priset för de nya fartygen är fortfarande osäkert då marknadspriset på stål varierar och att valet av bränslealternativ och därmed motortyp återstår. En isbrytare beräknas kosta 1,4-1,7 miljarder kronor och är beroende av hur många som beställs, bränsleval, stålpriser och valutakurser. Bränslealternativen är diesel, HVO, LNG, LNB och metanol.
Utvecklingen av nya isbrytare har skett i samarbete mellan Sjöfartsverket och det finska Trafikledsverket. I dagsläget är Finland inte redo att köpa nya isbrytare, men samarbetet kommer att fortsätta i annan form.
- Isbrytare är mycket speciella fartyg och genom att göra utvecklingsarbetet gemensamt med våra kollegor i Finland så sänker vi kostnaderna. Vi har dessutom redan ett gott operationellt samarbete med Finland om isbrytningen i Kvarken, säger Fredrik Backman.