Nytt snabbspår till eftertraktad sjöbehörighet
Från och med den 1 augusti går det betydligt snabbare att ta behörigheten fartygsbefäl klass VII. Kravet på 36 månaders sjötjänstgöring har nu kompletterats med ett nytt alternativ på ett halvårs praktik ombord.
Behörigheten som heter fartygsbefäl klass VII är vanlig framför allt inom skärgårdstrafiken. Förutom godkänd teoretisk utbildning krävs minst 36 månaders sjötjänstgöring för att uppfylla kraven för den aktuella behörigheten. Men nu införs alltså ett nytt och snabbare alternativ till att erhålla den genom praktik till sjöss.
Det gamla kravet på sjötjänstgöring kompletteras nu med en möjlighet att ersätta sjötjänstgöringen med sex månaders fartygsbelagd utbildning. Det kan med andra ord beskrivas som praktik ombord.
– Det här innebär att man får behörigheten på ett mycket mer tidseffektivt sätt. Det är bra för de blivande sjömännen som går utbildningen, men det underlättar också för rederierna som bemannar fartygen, säger Jonathan Stillman, handläggare på Transportstyrelsen.
”Helt klart attraktivare”
Han fortsätter:
– Att rekrytera sjöpersonal och bemanna fartyg är någonting som blivit svårare på senare år. Blivande fartygsbefäl hinner ofta inte få ihop sjötiden under den femårsperiod som krävs efter fartygsbefälsexamen klass VII. Så den här regeländringen gör helt klart yrket attraktivare.
Knäckfrågan har varit om den fartygsbelagda utbildningen ska vara sex eller tolv månader lång. Efter att ha jämfört med länder i Sveriges närområde har Transportstyrelsen landat i att sex månader är en tillräckligt lång praktiktid. Detta för att undvika brist på lämpliga praktikplatser och för att säkerställa att utbildningen inte drar ut på tiden.
Ytterligare nyheter är att minst två månader av den fartygsförlagda utbildningen ska göras i närfart eller mer vidsträckt fart, och att utbildning på vägfärja nu tillåts men begränsas till maximalt två månader. Orsaken till det senare är vägfärjors begränsade trafikområde.
De nya reglerna träder i kraft den 1 augusti 2024.