Lyxigt när svenskarna väljer båt – återspeglas på Båtmässan
På lördag startar Båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Och trenden är tydlig – allt fler svenskar köper större och lyxigare båtar, något som återspeglas på mässgolvet. Under förra året såldes cirka 400 lyxbåtar som kostade över två miljoner kronor i Sverige. På mässan visas bland annat en 14 meter topputrustad Princess V50 upp för spekulanter som är beredda att betala uppemot 9 miljoner för sin båt.
– Försäljningen av stora båtar över åtta meter ökade med ungefär 10 procent under förra året. Det visar våra preliminära siffror från båtbranschen 2019. Samtidigt är det de små båtarna som dominerar men där har försäljning inte ökat nämnvärt, säger Mats Eriksson, VD på branschorganisationen Sweboat.
Totalt såldes det cirka 20 000 båtar i Sverige förra året. Och även om merparten är mindre dagtursbåtar och lätthanterliga familjebåtar, så såldes drygt 300 riktigt lyxiga motorbåtar och knappt 100 segelbåtar i tvåmiljonersklassen. Det är något fler än tidigare år och enligt Mats Eriksson beror ökningen framför allt på att vi har haft några goda år med bra ekonomi i Sverige och en extremt varm och fin sommar 2018, som lockat ut fler på sjön och gett ökad köplust.
Båtmässan i Göteborg, återspeglar de trender som finns inom båtbranschen just nu:
– Ett 30-tal av våra drygt 400 båtmodeller som visas på mässan är stora båtar på över 30 fot, vilket är fler än i fjol. På segelbåtssidan sticker den 6,8 meter breda katamaranen Lagoon 40 ut och i montrarna är det även stort fokus på tillbehör och båttjänster. Dessutom speglar mässan det ökande intresset för att dela båt, framför allt att äga en andel i en chartersegelbåt på varmare breddgrader. Vi har flera aktörer som jobbar med denna verksamhet med oss på mässan i år, säger Jacob Ryder, affärsansvarig för Båtmässan.
Miljardbransch
Totalt omsätter båtbranschen mellan 5-6 miljarder varje år.
– Av branschens totala omsättning stod nybåtsförsäljningen för ungefär 3 miljarder förra året. Resterande 2-3 miljarder var motorer, service, reparationer, tjänster och tillbehör. Där ser vi att framför allt servicedelen ökat när allt fler väljer att lämna in sin båt för polering, vinterförvaring och annan service, säger Mats Eriksson.
Allra bäst säljer styrpulpetbåtarna, dvs mindre dagtursbåtar och typiska små badbåtar. Mer än hälften av all båtförsäljning är av den typen. Efterfrågan på segelbåtar är fortsatt ganska låg – bara någon procent av det totala antalet sålda nya båtar – och bland de som säljs är det framför allt stora, bekväma segelbåtar.
Elbåtar växer långsamt
Något som många hoppats på skulle bli en ny trend är elbåtarna. Under mässan presenteras fem olika modeller.
– Tyvärr har elbåtar inte slagit igenom än, men de kommer att komma. Det såldes ungefär 1000 elmotorer förra året, framför allt till segelbåtsägare och till de som har små roddbåtar, gummibåtar och liknande. Men trots att det finns elmotorer på uppemot 70 hästkrafter, är det fortfarande få motorbåtsägare som väljer det, framför allt för att priserna på batteriet är ganska högt, säger Mats Eriksson.
Under tiden jobbar branschen för att minska miljöpåverkan på andra sätt, bland annat genom att tillverka lättare och tunnare skrov som ger mindre motstånd och mindre bränsleförbrukning. Det har även kommit renare bränslen på marknaden. Under mässan presenterar bland annat Energifabriken sitt nya HVO-bränsle.
Båtbranschen i siffror 2019
(Siffrorna är preliminära och baseras på statistik till och med oktober 2019 samt en uppskattning för resten av 2019)
Branschens totala omsättning
(båt, service, tjänster, tillbehör och bränsle): Cirka 5,5 miljarder kronor
Försäljning av båtar: Cirka 3 miljarder kronor
Totalt antal sålda båtar: ca 20 000
Antalet sålda motorbåtar: cirka 15 000
Antalet sålda segelbåtar: Cirka 100
Antalet sålda elmotorer: ca 1000
Antalet sålda elbåtar: Cirka 50
Antalet sålda båtar över 2 miljoner kronor: Cirka 400
(Källa: Sweboat)