Ronny sjösätter sin dröm

Tidigare har Ronny varit ägare av Icon Studios. Chansen är stor att du sett några av de idrottssändningar på tv som han varit kameraman för eller inblandad i på något sätt. Redan 1991 var han med och drog igång lokal-tv i Skellefteå och två år senare startade han Icon Studios vars produktioner synts i de svenska kanalerna.

Ronny sjösätter sin dröm

– Man kan väl säga att jag varit ganska så enkelspårig, men jag har haft möjligheten att jobba med mitt stora intresse förutom båtar och det är film- och tv-produktion. Från och med nu kan jag säga att jag jobbar hundra procent med mina intressen, konstaterar Ronny nöjt.

Han har nämligen sålt Icon Studios till Europas tredje största bolag inom tv-produktion. Då såg entreprenören i honom en chans:

– Det kändes helt rätt, tv-branschen är i en stor omställning och då har jag blivit medarbetare i deras bolag istället. Nu behöver jag inte jobba dygnet runt för att få in löner till alla, så försäljningen frigjorde tid och möjlighet för mig att satsa på det här. Nu kan göra något som jag brunnit för och funderat på länge.


Båten exploderade

Båtlivet har alltid legat Ronny varmt om hjärtat. Under uppväxten i Ursviken hade föräldrarna en sommarstuga i Luleå skärgård och där lärde han sig att uppskatta friheten med att färdas på vattnet. Men det är ett barndomsminne som etsat sig fast. Som tolvåring köpte han sin första båt med den två år yngre brodern. Mahognybåten renoverades, men blev ändå kortlivad.

– Vi fick soppatorsk och riktigt vad som hände vet vi inte men båten exploderade när vi tankade. Min flytväst pepprades med glassplitter och brorsan samt en kompis kastades iväg av tryckvågen när inombordaren flög i luften. Båten sjönk på nolltid så vi hade änglavakt. Efter det har jag aldrig ifrågasatt säkerhetstänket på sjön, berättar Ronny.


Kan passera slussen


Foto: Nordisk Sjötaxi

I mitten av april anlände Vidar, en taxibåt med plats för 12 personer, som senast trafikerat Stockholms skärgård. Båten drivs av en Ivecomotor på 330 hästkrafter och kan mäkta med 28 knop om det skulle behövas. Men det viktigaste av allt sitter under båten.

– Den är försedd med ett drev vilket gör att jag kan ändra djupgåendet och därmed ta mig genom slussen i Bergsbyn. Det var den viktigaste förutsättningen eftersom hela planen är att nyttja både vår fina havskust och Skellefteälven, säger Ronny.

M/S VIDAR

Antal passagerare: 12 st sittandes vid bord.

Längd: 8,60 m
Bredd:  3,0 m
Djup: 1,2 m med drev nere, 0,7 med drev uppe
Vikt: 3,8 ton
Motor: Iveco på 330 hkr


Älvsbrinken blomstrar

Skellefteå kommun har via ett EU-projekt satsat pengar för att göra skärgården mer levande och utveckla näringen.

– En grundförutsättning för att folk ska kunna satsa ute i skärgården är att det finns transporter. Jag har fått väldigt bra uppbackning av kommunen som förstår vikten av det hela, säger Ronny och fortsätter:

– Om jag får spåna fritt så kanske Gåsören kan bli en konferensanläggning inom fem år. Men för att kunna bygga måste man kunna ta sig dit också.

Senaste åren har det hänt mycket kring älvsbrinken, som dels blivit renoverad och utbyggd, dels fått ett utbud av restauranger och kaféer. Evenemangen har också hittat till området där folkfesten En Flotte är den stora magneten.

– Så här var det inte för bara några år sedan, det finns ett driv kring älven som och eftersom den har kontakt med havet finns alla möjligheter. En del kanske tycker att det bara finns vatten där ute, men åker man ut och tittar är det lätt att upptäcka vilka pärlor som finns.

Ronnys turer kommer trafikera Byske- och Kåge skärgård, samt Furuögrund, Kurjoviken och älvsbrinken på ett rullande veckoschema i sommar.

FAKTA: Ronny Lindström
Född: Skellefteå.
Yrke: Båtägare och entreprenör, ägare till nystartade Nordisk Sjötaxi.
Bor: Skelleftehamn.
Familj: Fru och två snart vuxna barn.
Ålder: 46.
Intressen i övrigt: Film och tv-produktion och båtar.